Vad är grejen med vektoriserade loggor? 

VARUMÄRKE. Varje dag möts vi av tusentals bilder i vår vardag. Det kan vara allt från affischer, logotyper och skyltar till annonser och reportage i tidningar och på hemsidor. Talesättet är att en bild säger mer än tusen ord, och för företag är just bilder ett kraftfullt verktyg i arbetet med marknadsföring. När det är dags att beställa trycksaker så kommer ofta uppmaningen att skicka en vektoriserad logga. Men vad innebär det egentligen att en logga eller bild är vektoriserad och vad är skillnaden mot vanliga bilder? Vi tar det från början.

Raster, Pixel & Bitmap

De allra flesta fotografier vi ser i vardagen går under kategorin pixelbilder. Formatet kan också kallas bitmappbilder eller rasterbilder. Dessa bilder är uppbyggda av ett stort antal pixlar i ett rektangulärt rutnät, och varje ruta innehåller bland annat information om färg. Ju större en bild är, desto fler rutor består den av. Dock är pixelbilderna upplösningsberoende och det är antalet bildrutor, eller pixlar, som avgör hur stor bilden kan göras. Ändras bilderna för mycket i storlek så upplevs de som taggiga eller suddiga.
Pixelbilder kan jämföras med en tegelvägg. På avstånd så ser du en vägg, men går du närmare så upptäcker du att väggen består av tusentals tegelstenar. Vill du se väggen så är det bäst att hålla ett visst avstånd.
Vanliga filformat för pixelbilder är jpeg, png och gif.

Vektor

När det kommer till logotyper och illustrationer så är de oftast uppbyggda som vektorgrafik. Till skillnad från pixelbilderna så har vektorbilderna en mer flexibel uppbyggnad i form av linjer och punkter. Vektorbilder är inte beroende av storlek eller upplösning och kan därför förstoras eller förminskas utan att kvaliteten försämras. Ytterligare en fördel är att vektorbilder ger extremt skarpa och tydliga kanter, och är därför det format som tryckerierna väljer att arbeta med.
Vanliga format för vektorbilder är eps, pdf, ai och svg

Hur vet jag att min logga är vektoriserad?
Vektoriserade loggor skapas i program som Photoshop eller Illustrator. För att en logga ska vara vektoriserad måste den ha byggts upp som vektorgrafik från grunden och sedan att den sparats i rätt format. Om du fått hjälp av en reklambyrå att skapa loggan så kom ihåg att begära att du vill ha loggan både som en vektorbild och pixelbild. Pixelbilder och främst jpeg behöver du för att publicera loggan på webbsidor och i sociala medier.
Känns det fortfarande inte solklart? Nedan har vi satt ihop några vanliga frågor kring vektoriserade loggor:

FAQ

Jag har redan en logga som är sparad som jpeg. Vad gör jag?
Om du har fått hjälp av en reklambyrå att designa din logga så finns det goda chanser att originalet finns sparat vektoriserat som en ai, eps eller pdf. Kontakta då den som hjälpt dig att designa loggan för att få den i rätt format. Om inte originalet finns kvar så är det möjligt att vektorisera loggan igen, vilket kräver att rätt program används och att du får hjälp av någon som vet hur det ska göras.

Kan jag bara byta format på min fil för att få den vektoriserad?

Att bara byta format på filen är lite som en ulv i fårakläder, det ser rätt ut men är fortfarande fel innehåll. För att det ska bli rätt innehåll behöver loggan omvandlas från pixlar till vektorer.

Min logga är sparad i rätt filformat, men tryckeriet godkänner den ändå inte. Varför då?

När det kommer till vektoriserade bilder så är det viktigt att de byggs upp som vektorgrafik från början. Om exempelvis din logga är importerad som jpeg till Photoshop eller Illustrator och sedan sparas som en eps eller pdf så innebär inte det per automatik att den blir vektoriserad. Tyvärr finns inga genvägar utan pixlarna måste omvandlas till vektorer. Tänk också på att texten i din logga behöver ha textkonturer för att fungera korrekt.